Как да напишете мотивационно писмо? – част 1

Всеки кандидат за работа трябва да представи на потенциалния работодател своята автобиография и мотивационно писмо. За Вас мотивационното писмо е допълнителна възможност да се представите добре пред работодателя, а за потенциалният Ви работодател то е основата, върху която той ще прави първоначалното пресяване на кандидатите за работното място. Често мотивационното писмо е решаващо при избора на кандидатите, които ще бъдат поканени на интервю. Както сами се досещате, работодателите са различни, както и работните места, за които кандидатствате. Затова, мотивационното писмо трябва да се пише за конкретен работодател и за конкретната позиция (работно място, длъжност). То трябва недвусмислено да покаже на работодателя, че притежавате точно тези умения и качества, които се изискват за позицията, за която кандидатствате. Мотивационното писмо е добра възможност за Вас да уточните или дори компенсирате някои слаби стани в автобиографията си. Например, ако притежавате някои умения, които сте придобили в резултат на практическия опит, а не след завършена квалификация (т.е. нямате диплома за квалификация), в мотивационното писмо можете да посочите това. Първото впечатление е най-трайно и е важно мотивационното Ви писмо, както и автобиографията Ви, да изглежда добре като оформление и като съдържание.

Има няколко цели, които трябва да преследвате, когато съставяте мотивационното писмо:
  • Да покажете на работодателя, че имате предимства пред другите кандидати за работа;
  • Да посочите конкретните примери за Вашите умения и опит – как точно сте ги прилагали на предишната си работа;
  • Да посочите с какво точно можете да допринесете за успешната си работа на длъжността, за което кандидатствате (работодателят повече се интересува с какво Вашите умения ще допринесат за успеха на цялата фирма, отколкото самият факт, че можете да вършите добре някои неща);
  • Да уточните или допълните информация от автобиографията;
  • Да посочите добри мотиви, поради които кандидатствате точно за тази работа;
  • Да направите добро впечатление пред работодателя, за да получите покана за интервю.
Изискванията, които важат за автобиографията, са валидни и за мотивационното писмо

Лошо впечатление прави мотивационното писмо, което:

1. Дълго (повече от 1-1,5 страници);
2. Ксерокопие на “стандартното” Ви мотивационно писмо;
3. Написано на ръка;
4. Няма посочени реквизити за длъжността, за която кандидатствате, – наименование и, ако се изисква, референтен номер;
5. Съдържа неточни или лъжливи данни (рано или късно това ще излезе наяве);
6. Описва физическите Ви данни, ако те не се изискват от длъжността (например, ако искате да работите като фотомодел).
7. Има обидни квалификации на предишните Ви работодатели.
8. Има правописни грешки.

Мотивационното писмо трябва да съдържа:

1. Лични данни: трите имена, адрес, e-mail и телефон за връзка. Не посочвайте електронният си адрес от вида bratched@abv.bg, а ползвайте нещо по-официално – Ivan_Petrov@abv.bg.<
2. Длъжността, за която кандидатствате, и откъде сте разбрали за свободното работно място (обява във вестник, интернет и т.н.);
3. Личните Ви мотиви и интереси да кандидатствате за работа в точно тази фирма и точно за това работно място;
4. Информация за това, дали отговаряте на изискванията за работното място – образование, опит, стаж, умения и др.;
5. Имате ли опит в работа, подобна на тази, за която кандидатствате;
6. Имате ли познания за фирмата и отрасъла, в който е дейността й;
7. Какво ще спечели (не само финансово) фирмата, ако ще Ви наеме на работа;
8. Имате ли амбиции да се развивате като професионалист.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s